Turistický magazín

Rubrika: Pozvánka na akci / Hory - vrcholy

Region: Děčínsko • Destinace: mimo destinaci

SILVESTROVSKÝ VÝSTUP NA KLÍČ - 17.ROČNÍK - 2018

Zakončení turistické sezóny s ostatními turisty z oblasti

Po cestě a na vrcholu i v hospůdce se vzpomíná na prožitky z hor a probereme, kam zase spolu vyrazíme. Těšte se na výhledy z vrcholu, když bude viditelnost tak uvidíte Ještěd, Hvozd, Jedlovou i "můj" Hranáč, Bezděz a další horizonty, nebo alespoň pro dobrý pocit, že na to ještě máme a na to si tam připijeme.

nadmraky na vrcholu Klíče

Foto: Karel Veselý

Poslední kroky na vrchol a jsme nad mraky Klíč 31.12.2017

Akce se koná 31.12.2018

Historie vzniku tohoto, dnes tradičního silvestrovského výstupu KČT Děčín na Klíč, je mnohem starší než uváděný 17. ročník. Chodil jsem na Silvestra na vrchol Klíče ještě před mojím vstupem do řad děčínských turistů a kde jsem se stal členem roku 1985.

Z Kytlic, kde jsme pobývali s přáteli z Desty na silvestrovské dny v její rekreační chalupě Jitřenka, jsem "vytáhl" partu před bujarým silvestrovským slavením na procházku na Klíč. Na vrcholu, většinou dost zasněženém, jsme tehdy bývali zcela sami, oproti dnešním návštěvám vrcholu. Tím, že od r. 1998 Desta krachovala a prodala i Jitřenku, byl konec i našich desťáckých "Silvestrovských vrcholů" na Klíči.

V KČT jsem od r 1990 dělal autobusové zájezdy pro nadšené turisty, poznávat zahraniční hory. A po zájezdech se dělaly srazy s promítáním, tehdy ještě diapozitivů, a utvořila se velká parta příznivců z ostatních klubů, Kr. Lípa, Varnsdorf, Rumburk a i skupina přátel z Liberce, kteří pravidelně s námi děčíňáky jezdili. Pak mne napadlo abychom se scházeli zase všichni trochu drsněji i vesele na Silvestra na oblíbeném rozhledovém vrcholu Klíče.

Po cestě, na vrcholu i v hospůdce se vzpomínalo na prožitky z hor a plánovalo se kam zase spolu vyrazíme. Bylo před tím i několik silvestrovských výstupů na Růžák i Střední vrch, ale Klíč a Kytlice se staly Mekkou..., a to proto, že jednak vrchol je jedinečný a za dobré viditelnosti nabízí neopakovatelné pohledy a vždy poněkud jiné, a jednak proto, že se sem dobře dostávají (do Svoru vlakem) ze svých směrů další a další známí turisté, kamarádi a příznivci tohoto sportovního Silvestra.

Ono také vystoupit na vrchol, buď ze Svoru, či Kytlic není mnohdy tak snadné, protože je velmi často uklouzáno a závěrečný výstup a hlavně pak sestup je náchylný na pády způsobené podklouznutím. Na vrcholu je vždy správná atmosféra s pohoštěním všeho druhu, hlavně přípitek střídá jiný přípitek s novými příchozími. Ale sestup tím nebyl nikdy ovlivněn a ve zdraví došli všichni do tepla Kytlické restaurace. To pak je jiná kapitola...

Tímto zavzpomínáním na minulé roky Vás zvu na letošní 17. ročník Silvestrovského výstupu na KLÍČ. Pochod je koncipován jako přechod od vlakové stanice SVOR a po silničce stoupáme obcí a dále po červené značce k rozcestí a odbočce červené značky směrem na Klíč. Zde nejdříve jdeme lesem a po kilometru od rozcestí cest, již jen horskou stezkou, většinou kluzkou, když je málo sněhu, až k trochu těžšímu vrcholovému výšvihu na vrchol 759 m n. m. vysokému Klíči.

Po pobratření se s dobyvateli vrcholu a tradičními partičkami v maskách, trochu promrzlí a ošlehaní větrem, ale jindy i nabytí horským sluníčkem sestupujeme (zde je prospěšné nazout mačky, nebo nesmeky a hodí se hůlky s hroty). Dostaneme se k sinici na Jedličnou a dál pokračujeme po žluté značce Kočárovou cestou k osadě Řachvaj, zde jen po turistické značce a jsme v Kytlicích!

Celá trasa měří 9,5 km se stoupáním 380 m. Info pro odjezdy a časy vlaků z Děčína a zpět: odj. z Děčína hl.n. v 8.35 do Svoru přes Jedlovou / příjezd a sraz ve Svoru v 9.45 h. s Kr. Lípou

S sebou teplé oblečení, drobný hudební nástroj, zbytky z vánoční hostiny, vzorky cukroví a posilujících nápojů. Akce bývá konzumačně náročná a terén zledovatělý, proto mějte vše pod kontrolou, abyste dokázali pokud možno vlastními silami sestoupit z hory . V Kytlicích, bude finální rozloučení s rokem 2018. Spojení z Kytlic do Děčína v 16.34 (v Dc v 17.20), nebo vytrvalci v 18.34.
Za VHT KČT Děčín zve každoroční vytrvalce i nové příznivce našich akcí, Karlos V.

Fotografie k článku:

nadmraky na vrcholu Klíče vrcholy nad oblaky turista fotí tabletem na vrcholu skupina lidí si připíjí na vrcholu Ještědský hřeben nad mraky skupina lidí na vrcholu hory pastviny s koňmi

Související odkazy:

MAPATURISTICKÁ AKCEODBOR KČT
KOMENTUJ

Komentáře k článku:

Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:

Komentováno: 19.12.2018

No, k tomu tvrzení, že sestup nebyl nikdy ovlivněn přípitkem, bych něco měl... Škoda, že se do komentářů nedají vkládat usvědčující fotografie. To takhle jednou, po silvestrovském veselí na vrcholu Klíče, někde mezi Kytliceni a Mlýny... No, ještě že měl dotyčný správné turistické kamarády!

… a je to dobře :-) Také si ho pamatuji a další rok ho nahradil jiný málo trénovaný přípitkář. To se občas stane malý malér, když má někdo hodně kamarádů a nikoho nechce odmítnout si připít "na zdraví" :-) Umíme si pomáhat. A byl jsem dnes nad Kytlicemi a je tam dost sněhu a tudíž bude Klíč opět problémový na sestupu. Mačky sebou!