AKTUALIZACE: 19.7.2024
Publikováno: 24.3.2023
Rubrika: Technická památka
Region: Meziboří • Destinace: Krušné hory
FLÁJSKÝ KANÁL, PŘEHRADA FLÁJE A RAUSCHENBACH
Stručná leč podivuhodná historie vodních děl a staveb na Flájském potoce.
Stručná historie vodních děl a staveb na Flájském potoce - kanálu pro plavení dřeva, unikátní duté přehrady na české straně a analogického vodního díla v Sasku. Vodní dílo Fláje dnes napájí pitnou vodou několik měst pod Krušnými horami.
Foto: Martin Zíka
Po hrázi přehrady Fláje je vedena alternativní cyklotrasa 23A kolem informačního centra, u kterého je zřízeno posezení s parádním výhledem na velkou část vodní plochy.
Historie vodohospodářských děl a staveb na Flájském potoce začíná rokem 1624. Flájský kanál (též Nový plavební kanál, německy Neugrabenflöße) je název zaniklého vodního kanálu, který sloužil k plavení dřeva. Vedl z Flájí do saského města Clausnitz. Kanál byl postaven v letech 1624–1629 a byl v provozu až do roku 1872 (některé zdroje uvádějí rok 1874). Dnes se z něj dochovaly na obou stranách hranice pouze části. Patří k nejstarším technickým vodním památkám v České republice, je o více než 160 let starší než oba známé plavební kanály na Šumavě. Od roku 1958 je památkově chráněn. Flájský plavební kanál je přístupný celoročně, a to pro pěší, pro cyklisty je terén podél plavebního kanálu nesjízdný (viz fotografie).
PŘEHRADA FLÁJE
Přehrada na české straně byla postavena v letech 1951–1964. Do provozu byla uvedena v roce 1960. K dopravě materiálu byla využita Moldavská horská dráha, od jejíž konečné stanice vedla dále stavební lanovka. Přehrada je unikátní svou dutou konstrukcí a díky tomu je zařazena mezi kulturní památky České republiky. K duté konstrukci bylo přistoupeno kvůli omezeným zásobám cementu v době výstavby. Přehradní hráz je 56 m vysoká a 416 m dlouhá. Přehradní jezero zabírá plochu 153 hektarů. Součástí vodního díla jsou malá vodní elektrárna Fláje vybavená turbínou META s výkonem 16 kW při spádu 41 m a špičková vodní elektrárna Meziboří osazená dvojicí Francisových turbín o výkonu 2 × 4 MW při spádu 217–257 m
Už na německé straně se rozkládá další stupeň, a to přehrada Rauschenbach. Byla vystavěna v letech 1960 až 1968. Přehradní hráz vodního díla Rauschenbach byla postavena na silně rozpukaném rulovém podloží, proto leží v základech přehrady velká betonová deska, která je s hrází spjata ocelovými lany. Tato deska vyvažuje nízkou pevnost skály pod základy. Přehradní hráz je vysoká kolem 40 metrů a skládá se z 24 polí, která jsou široká zhruba mezi 10 a 15 metry.
U koruny Flájské přehrady bylo v poměrně nedávné minulosti otevřeno informační centrum, odkud je možné absolvovat prohlídku tohoto unikátního vodohospodářského díla. V zimním období (listopad – duben) je infocentrum v provozu jen o sobotách, nedělích a svátcích, v letním období denně s výjimkou pondělí a úterý. Přehradu Rauschenbach je rovněž možné navštívit celoročně, prohlídky vnitřku hráze jsou ale možné jen a pouze příležitostně, a to buď na světový den vody nebo na den otevřených dveří technických památek.
Podotýkám, že obě přehrady jsou zásobárnou velmi kvalitní pitné vody, a proto v nich rekreační koupání není možné.
Fotografie k článku:
Foto: Martin Zíka
Po hrázi přehrady Fláje je vedena alternativní cyklotrasa 23A kolem informačního centra, u kterého je zřízeno posezení s parádním výhledem na velkou část vodní plochy.
Foto: Martin Zíka
Posezení u infocentra na flájské přehradě.
Foto: Aleš Háva
Informační tabule s. p. Povodí Ohře na koruně hráze Fláje u informačního centra pěkně vysvětluje historii a funkci přehrady.
Foto: Martin Zíka
Kolem jižního břehu vodního díla Fláje je vedena páteřní krušnohorská cyklotrasa č. 23 s informačními panely o přehradě. Jsou z ní parádní výhledy.
Foto: Martin Zíka
Pohled cyklistické krušnohorské magistrály č. 23 směrem k hrázi vodního díla Fláje.
Foto: Martin Zíka
Vodní dílo Fláje je pojmenováno po obci, která byla zatopena. Při nižším stavu vody zde vykukují ještě zbytky staveb. Ty si lze prohlédnout třeba v zimě, protože kolem bývalé obce vede Krušnohorská lyžařská magistrála.
Foto: Aleš Háva
Flájský plavební kanál - informační tabule
Foto: Aleš Háva
Podél Flájského plavebního kanálu vede zelená turistická značka od hráze do Českého Jiřetína až k Bystrému potoku. Prochází tudy i naučná stezka Flájský kanál.
Foto: Aleš Háva
Flájský plavební kanál
Foto: Aleš Háva
Flájský plavební kanál
Foto: Aleš Háva
Flájský plavební kanál je nejstarší plavební kanál na území dnešní České republiky. Byl vybudován v 17. století v délce 18 kilometrů a sloužil dvě a půl století k plavení dřeva do Freibergu.
Foto: Aleš Háva
Flájský plavební kanál
Foto: Aleš Háva
Rozcestí v Českém Jiřetíně.
Foto: Aleš Háva
Horská příhraniční obec Český Jiřetín leží na soutoku Flájského a Bystrého potoka v nadmořské výšce 725 m n. m. Tento dřevěný roubený kostel svatého Jana Křtitele ze 17. století sem byl přesunut ze zatopené obce Fláje.
Dostupnost po značených trasách:
Kolen Flájské přehrady vede zelená turistická trasa, která dále pokračuje podél Flájského plavebního kanálu směrem k Českému Jiřetínu.
Od rozcestí Flájský náhon vede naučná stezka Flájský kanál až ke státní hranici s Německem.
Téměř celé vodní dílo Fláje lze objet po cyklotrase č. 23 a její alternativě 23A, která je vedena přímo po hrázi.
Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.
Související články:
MEDVĚDÍ SKÁLAKRUŠNOHORSKÝ GEOPARK
PUKLÁ SKÁLA
NA KOLE MOLDAVSKEM V KRUŠNOHOŘÍ
OBORA FLÁJE - SRDCE KRUŠNOHORSKÉ PŘÍRODY
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář: