O ČEM PÍŠE:
KOZÍ DRÁHA
Historická turistická železnice spojující východní Krušnohoří s Českým Švýcarskem a Českým středohořím. |
Původně Duchcovsko - podmokelská dráha od r. 1871. |
Provoz zrušen 2007. |
Víkendový provoz obnoven 2022 pouze v úseku Děčín - Telnice. |
Nyní trať T11 - Podkrušnohorský motoráček. |
Výchozí stanice na turistické trasy v oblasti. |
Platí tarif DÚK. |
Přepravuje jízdní kola. |
KOZÍ DRÁHA
Historická turistická železnice spojující východní Krušnohoří s Českým Švýcarskem a Českým středohořím. • Původně Duchcovsko - podmokelská dráha od r. 1871. • Provoz zrušen 2007. • Víkendový provoz obnoven 2022 pouze v úseku Děčín - Telnice. • Nyní trať T11 - Podkrušnohorský motoráček. • Výchozí stanice na turistické trasy v oblasti. • Platí tarif DÚK. • Přepravuje jízdní kola.
AKTUALIZACE: 11.8.2023
Publikováno: 18.3.2022
Rubrika: Zajímavá událost
Region: Děčínsko • Destinace: Krušné hory
PODKRUŠNOHORSKÝ MOTORÁCEK (KOZÍ DRÁHA)
Cestovní ruch na Děčínsku a Ústecku dostal novou posilu - turistickou lokálku T11
Dne 26. března 2022 se konala u železničního nádraží v Telnici veřejná akce u příležitosti slavnostního obnovení provozu známé Kozí dráhy. Ústecký kraj tak rozšířil atraktivní nabídku svých turistických lokálek o linku T11, která dostala název Podkrušnohorský motoráček. Pravidelný provoz je zajištěn o víkendech a svátcích v letní sezóně v úseku Děčín - Telnice. Do budoucna existují plány na zprovoznění celé trati až k lanovce do Bohosudova.
Foto: Václav Nič
Skvělé, Ústecký kraj opět úspěšně zabojoval o to, aby byla zachráněna další zajímavá trať - Kozí dráha. Je to již jedenáctá turistická lokálka na jeho území a dostala název Podkrušnohorský motoráček. Jeho potenciál pro rozvoj cestovního ruchu ve východní části Krušných hor je obrovský.
Po mnoha letech opět vyjely výletní vlaky na Kozí dráhu. Turistická linka Ústeckého kraje T11, kterou provozuje společnost KŽC Doprava, s.r.o., nese jméno Podkrušnohorský motoráček. U příležitosti obnovení provozu proběhl na nádraží v Telnici doprovodný program - bitva u Chlumce, mimořádná vlaková pošta, filmová projekce, divadlo, hry pro děti, občerstvení... Největší atrakcí ale samozřejmě byla samotná jízda Kozí dráhou v úseku Děčín - Telnice.
PRAVIDELNÝ PROVOZ NA KOZÍ DRÁZE - PŘÍLEŽITOST PRO CESTOVBNÍ RUCH
Na Kozí dráhu vyjely vlaky poprvé v roce 1871. Hlavním důvodem pro vybudování této trati byla přeprava uhlí. Osobní vlaky jezdily pravidelně až do prosince 2007. Znovu zprovozněný Podkrušnohorský motoráček (turistická linka T11) nyní jezdí v úseku Děčín hlavní nádraží - Telnice a zpět o víkendech čtyřikrát denně.
Podkrušnohorský motoráček (linka T11) má strategický význam pro rozvoj cestovního ruchu ve východní části Krušných hor. Z jeho zastávek vedou turistické trasy k významným cílům, jako jsou například Děčínský Sněžník, Tiské stěny, hrad Blansko, Erbenova rozhledna, památná místa bitvy u Chlumce, přírodní koupaliště Oprám ve Varvažově, atd. Do budoucna by Kozí dráha měla vést až k lanovce v Bohosudově, čímž se zvýší počet atraktivních míst na trati (hrad Kyšperk a Krupka, Kotelní jezírko, poutní bazilika v Bohosudově...), ale hlavně tak vznikne velmi atraktivní spojení destinací České Švýcarsko a České středohoří s páteřní turistickou Krušnohorskou magistrálou (č. 23), která vede od Petrovic až k Františkovým Lázním po celém hřebeni Krušných hor.
Také existuje vize, že podél trati povede „Kozí cyklotrasa“, která by umožnila cyklistům bezpečné spojení v oblasti mezi Krupkou a Děčínem, přičemž by bylo možné využít přepravy právě Podkrušnohorským motoráčkem. Ale to je zatím vize budoucnosti.
PRAVIDELNÝ PROVOZ
je zajišťován O VÍKENDECH od dubna do října takto:
Odjezdy z Děčína hl. n. do Telnice: 7.36, 9.36, 13.36, 17.36 hodin.
Odjezdy z Telnice do Děčína hl. n.: 8.38, 11.38, 15.38, 19.38 hodin.
Některé zastávky jsou na znamení, přeprava jízdních kol je povolena.
Ve vlaku platí běžné jízdné DÚK, tedy i síťová jízdenka.
Zastávky na trati Kozí dráhy, které můžete využít k podnikání individuálních výletů: Děčín zastávka, Oldřichov, Bynov, Martiněves, Jílové, Modrá, Kamenec, Libouchec, Malé Chvojno.
NÁVRAT KOZÍ DRÁHY NEBYL JEDNODUCHÝ
Zájem dopravce KPT rail o provoz osobních vlaků na tzv. Kozí dráze, tedy trati spojující Děčín, Telnici, Krupku a Oldřichov u Duchcova, trvá od roku 2019. Provoz vlaků v letní sezóně 2020 nebyl manažerem infrastruktury (Správou železnic) schválen pro údajnou nesjízdnost trati. Společnost KPT rail se v boji nevzdala, proces přidělení kapacity dráhy postoupila k prošetření Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře a celou záležitostí se zabývá i Drážní úřad České republiky.
Na letní období roku 2021 společnost KPT rail objednala u manažera infrastruktury vlakové trasy pro letní víkendový provoz, nicméně i ty byly Správou železnic zamítnuty, proto se celou záležitostí zabývalo právní oddělení společnosti. Ze strany provozovatele dráhy jde o zanedbání povinnosti udržovat železniční dráhu v provozuschopném stavu. Na trati postupně probíhají rekonstrukční práce a v roce 2022 se podařilo obnovit víkendový provoz v úseku Děčín - Telnice.
Související články:
BITVA U CHLUMCE, PŘESTANOVA A VARVAŽOVA BUDE MÍT VÝROČÍBITVA 1813 U CHLUMCE A PŘESTANOVA
JAVORSKÝ VRCH
CESTOVÁNÍ PO KRAJI SE SÍŤOVKOU
TISKÉ STĚNY
DRÁŽĎANSKÁ VYHLÍDKA
VZHŮRU NA STŘEDOVĚKÝ HRAD BLANSKO
TURISTICKÉ LOKÁLKY ÚSTECKÉHO KRAJE
PASTÝŘSKÁ STĚNA
ERBENOVA VYHLÍDKA
ROZHLEDNA DĚČÍNSKÝ SNĚŽNÍK
TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII
NAUČNÁ STEZKA ZAPOMENUTÉ POHRANIČÍ
KOZÍ DRÁHA - STARONOVÁ TURISTICKÁ LOKÁLKA
PAMÁTNÍK HOROLEZCŮ V OSTROVĚ
NOVÁ TURISTICKÁ TRASA SPOJILA JÍLOVÉ S DĚČÍNEM
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 18.03.2022
Tak konečně jedna opravdu dobrá zpráva! Přeji Kozině, any nám turistům dobře sloužila po dlouhý čas! Dálkoplaz Pepíno z Aussigu
Komentováno: 11.08.2023
Klub českých turistů z Děčína pořádá 9. 9. 2023 výlet Podkrušnohorským motoráčkem na 210. výročí bitvy u Chlumce. Očekává se velká mela :) MZ