AKTUALIZACE: 9.7.2024
Publikováno: 13.2.2020
Rubrika: Technická památka
Region: Teplicko • Destinace: Krušné hory
ÚVRAŤOVÉ NÁDRAŽÍ V DUBÍ
Unikátní železniční stanice v Krušných horách se stala malým soukromým muzeem
V hlubokých lesích jižního svahu Krušných hor nad obcí Dubí se ukrývá zajímavá železniční rarita. Úvraťová stanice je jednou ze zastávek turistické Moldavské dráhy (Most – Dubí – Moldava v Krušných horách), která v systému Dopravy Ústeckého kraje nese označení T8. Památkově chráněná budova stanice už sice provozním účelům neslouží, ale najdeme v ní unikátní soukromé muzeum.
Foto: Martin Zíka
Po Moldavské horské dráze se prohání i moderní souprava zvaná „žralok“. Uznejte ale, že pravá parní lokálka by tomuto místu slušela lépe. A jaká by to teprve byla atrakce pro turisty.
K nádraží v Dubí jsme se dostali po trase tzv. Mikulovského okruhu zrovna ve chvíli, kdy tudy projížděl turistický vlak. Tedy, slovo „projížděl“ právě v tomto případě není moc vhodné, protože vlaky zde musejí zastavit, přičemž strojvůdce přestoupí na opačný konec vozu či soupravy, a dál se pokračuje v protisměru. Stanic, kde se provozuje takováto praxe (kvůli potřebě zdolání terénu s velkým převýšením), je v celé České republice pouze osm. Zde se nacházíme v nadmořské výšce 571 metrů nad mořem, což také o něčem hovoří.
POZVÁNKA DO HISTORIE MOLDAVSKÉ DRÁHY A NÁDRAŽÍ V DUBÍ
Jakmile ke stanici v Dubí přijede vlak s turisty, vyhlíží pan Karel Našinec z okna, jestli někdo nebude mít zájem navštívit muzejní expozici, kterou spolu s manželkou vybudoval v přízemí nádražní budovy. Ta je podobně, jako celá čtyřicet kilometrů dlouhá trať Moldavské horské dráhy, technickou památkou. Neváhali jsme přijmout pozvání ke vstupu spolu s ostatními zvědavci. Hned v čekárně ukápne pamětníkům nostalgická slza. Právě jsme se přesunuli o několik desítek let zpátky do minulosti.
NÁDRAŽÍ V DUBÍ VZNIKLO Z ÚSPORNÝCH DŮVODŮ
Moldavská dráha (T8) dnes slouží hlavně turistům, ale jak nám bylo při zajímavém výkladu panem Našincem vysvětleno, její vznik se váže k těžbě uhlí v Mostecké pánvi pod Krušnými horami. Ve druhé polovině devatenáctého století, tedy v době vypuknutí průmyslové revoluce, byla velká poptávka po českém uhlí v sousedním Německu. Protože nebylo ekonomicky výhodné vyvážet uhlí přes Děčín, bylo rozhodnuto o vybudování nové železniční trati přes Krušné hory. Podnik to byl odvážný, protože bylo nutné překonat velký výškový rozdíl. Mezi navrhovanými variantami tras figuroval i záměr tzv. spirálového tunelu. Nakonec vyhrálo pochopitelně nejlevnější, tzn. současné řešení, jehož součástí bylo právě úvraťové nádraží v Dubí. To bylo spolu s tratí, později nazývané též Teplický Semmering, uvedeno do provozu v roce 1884 až 1885. Stanici v Dubí tehdy obsluhovala společnost Císařsko-královské státní dráhy.
PŘES KRUŠNÉ HORY PÁROU DO NĚMECKA?
Díky této Moldavské horské železnici se s uhlím čile obchodovalo více než půl století až do konce druhé světové války. Pak následovalo politické ochlazení a trať, která vedla do německého Freibergu, byla v délce několika kilometrů vytrhána Rudou armádou. Následujících více než sedmdesát let trať končila v Moldavě v Krušných horách. Ale vzhledem k tomu, že kola byznysu se točí dál a je potřeba převážet přes Krušné hory novou komoditu - turisty, zvažuje se nyní opětovné propojení Moldavy a Holzhau. Dokonce se nabízí, že by některé turistické vlaky mohly být taženy parní lokomotivou jako za starých časů, což by pochopitelně byla nesmírná atrakce. Ostatně na německé straně Krušných hor již nyní turistické parní vlaky pravidelně jezdí.
KRÁSA ŽELEZNIČNÍ NOSTALGIE
Toto a ještě mnohem více jsme se dozvěděli v muzejní dopravní kanceláři, která je uvedena do podobného stavu, kdy tu vládl přednosta stanice. Výklad vizuálně doplňují historické fotografie z různých dob. Zachycují zajímavou krajinu v okolí, která byla kdysi téměř bez lesů, i různé dramatické události souvisejícími s provozem trati. Je možné také prohlédnout si spoustu zajímavých předmětů a přístrojů, například dálnopis či dosud funkční zabezpečovací zařízení. Manželé Našincovi, kteří o rozkvět expozice pečují společně s pomocí Klubu přátel krušnohorské železnice v Dubí, se pilně snaží, aby zajímavých exponátů přibývalo. Provoz muzea zatím nemá pravidelné návštěvní hodiny. My jsme měli štěstí, že nás průvodce vyhlížel díky přijíždějícímu vlaku. Může se ale stát, že bude zaneprázdněn jinde. V takovém případě lze prohlídku dohodnout telefonem, jehož aktuální číslo najdete na dveřích nádraží.
VYZKOUŠEJTE MIKULOVSKÝ OKRUH
Nádraží v Dubí se nachází na trase místně značeného Mikulovského okruhu, což je vydatná celodenní turistická trasa s nejnižším bodem u Tereziných lázní v Dubí (400 m n. m.) a nejvyšším bodem na Pramenáči (909 m n. m.). Nejste-li ale až tolik zdatní turisté, můžete se nechat vyvézt až na Nové město právě Moldavskou dráhou a pak po zelené značce pěkně z kopce seběhnout k nádraží a vyčkat na zpáteční vlak nebo po zelené pokračovat až na autobusovou zastávku Dubí Lázně. Kousek pod nádražím je také autobusová zastávka Dubí, železniční stanice (skromný víkendový provoz směrem na Cínovec).
Dostupnost po značených trasách:
Přímo kolem železniční stanice v Dubí prochází zelená turistická trasa z městečka Dubí do Nového města.
Stanice se nachází na trase Mikulovského okruhu.
Pod stanicí prochází trasa Cínoveckého okruhu.
Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.
Související články:
ŽELEZNIČNÍ TRAŤ FREIBERG - MOLDAVA (MOLDAU) - MOST (BRÜX)MOLDAVSKÁ DRÁHA
TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII
ZUBRNICKÝ MOTORÁČEK (T3)
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář: