O ČEM PÍŠE:
MOLDAVSKÁ HORSKÁ DRÁHA
Turistická trať DÚK T8 |
Provoz zahájen r. 1884 |
Most - Moldava v Krušných horách (40 km) |
Úvraťová muzejní stanice v Dubí |
Kulturní památka ČR |
Spojení na Krušnohorskou magistrálu |
Platí jízdné DÚK (síťovka) |
Destinace: Krušné hory |
MOLDAVSKÁ HORSKÁ DRÁHA
Turistická trať DÚK T8 • Provoz zahájen r. 1884 • Most - Moldava v Krušných horách (40 km) • Úvraťová muzejní stanice v Dubí • Kulturní památka ČR • Spojení na Krušnohorskou magistrálu • Platí jízdné DÚK (síťovka) • Destinace: Krušné hory
AKTUALIZACE: 9.8.2024
Publikováno: 10.7.2019
Rubrika: Chaty a základny / Technická památka
Region: Teplicko • Destinace: Krušné hory
MOLDAVSKÁ DRÁHA
Horská železnice T8 vás vyveze na krušnohorskou turistickou magistrálu
Krušné hory jsou bohatě protkány značenými turistickými trasami pro pěší, cyklisty i běžkaře. Zejména hřebenová magistrála je celoročně velice oblíbená. Nicméně dostat se na ni znamená zdolat téměř kilometrové převýšení. S tím vám pomůže za pár korun Moldavská horská dráha, která vás třeba i s kolem vyveze do skvělých výchozích bodů pro turistiku - do Nového Města či na Moldavu.
Foto: Martin Zíka
Motoráček Moldavské dráhy veze turisty do Krušných hor. Před válkou tudy jezdil rychlík Praha - Moldava v Krušných horách, který vozil lyžaře na Bouřňák. Tehdy chata na Bouřňáku ještě patřila Klubu českých turistů.
Z výchozí stanice Most do konečné stanice Moldava v Krušných horách si můžete vychutnat odvážně stoupající jízdu motoráčkem dlouhou 27 kilometrů a přitom se místy kochat výhledem na vzdálené vrcholy Českého středohoří. Trať je nově označována jako T8, přičemž písmeno T znamená “turistická železniční linka“. Od roku 1998 je úsek od stanice Louka u Litvínova až na Moldavu chráněn jako kulturní památka. Trať je bohatě využívána zejména v letních měsících turistickou veřejností. V období od 17. června do 30. srpna jezdí denně čtyři až pět spojů v obou směrech, jinak vlaky T8 jezdí pouze o víkendech a svátcích.
EXPOZICE ŽELEZNIČNÍ NOSTALGIE
Moldavská dráha je atraktivní nejen jako turistické dopravní spojení, ale sama o sobě je to železnice s velmi zajímavou historií a několika unikáty. Ve stanicích Osek město a Dubí doporučuji k návštěvě železniční expozice, kde se dozvíte jak a proč byla trať postavena a jiné zajímavosti. Dozvěděl jsem se například, že důvodem její výstavby byla doprava uhlí do sousedního Saska, když z konkurenčních důvodů nemohly místní doly využít k dopravě cestu labským koridorem. Od roku 1885 trať vedla až do saského Freibergu, nicméně dnes končí právě na Moldavě. Údajně probíhají jednání o obnovení 8 kilometrů dlouhého úseku tratě mezi Moldavou a Holzhau, čímž by došlo opět k napojení na Freiberg a výrazně by se zvedl význam Moldavské dráhy pro cestovní ruch na obou stranách hranice.
MOSTY, TUNELY A ÚVRAŤOVÉ NÁDRAŽÍ
Při řešení trasy Moldavské dráhy byly údajně ve hře tři varianty, z nichž jedna počítala s tunelem stoupajícím do spirály. Nakonec ale zvítězilo nejlevnější řešení, jehož součástí byla úvraťová železniční stanice v Dubí, kde vlaky mění směr jízdy, aby bylo možné ve složitém terénu překonávat značné převýšení. Na trase je několik odvážně řešených historických ocelových mostů, z nichž most v Hrobu z roku 1883 (výška 33,9 m a délka přemostění 145.8 m) je vyhlášen technickou památkou. Před vjezdem do vrcholové partie trati jsou také dva tunely. O tom Mikulovském je známo, že do něj ústí chodby mikulovského stříbrného dolu, dnes samozřejmě zazděné.
MOLDAVSKÁ DRÁHA PROŽILA RŮZNÉ PATÁLIE
Vzhledem k tomu, jaký terén Moldavská dráha zdolává, je celkem pochopitelné, že ji neminuly různé dramatické události. Například od jara 2017 do října 2018 byla část úseku uzavřena z důvodu sesuvu půdy v Mikulově. Trať si prožila i dramatické válečné události, kdy byl vyhozen do povětří viadukt nad Mikulovem nebo kdy nezkušený strojvůdce projel s parní lokomotivou úvraťové nádraží v Dubí a narazil do skály. Také vodní živel si vyžádal několikerou opravu trati a zanedbání údržby trati v polistopadové době rovněž vedlo málem k uzavření trati, proti čemuž se postavila veřejnost. Dnes je Moldavská dráha provozována s podporou Ústeckého kraje a platí zde integrované jízdenky DÚK.
TIPY NA VÝLETY V OKOLÍ
Téměř od každé zastávky Moldavské horské dráhy vedou značené turistické trasy. Ze stanice Osek město se snadno dostanete do areálu oseckého kláštera a ochutnat tam místní pivo Ossegg. Můžete též vyrazit na zříceninu hradu Rýzmburk, který patřil ve středověku mezi největší opevněná panská sídla v Čechách. Ze stanice Horní Háj vede turistická trasa na vyhlídku Stropník (jedna z nejlepších v Krušných horách). Přes zastávku Hrob vede červená turistická trasa z Duchcova (zámek) na Bouřňák. Ze stanice Dubí mohou výkonnostní turisté absolvovat trasu Mikulovského okruhu (velké převýšení). Přímo pod stanicí Mikulov v Krušných horách se nachází vstup do prohlídkové štoly Lehnschafter patřící do komplexu velkého stříbrného dolu. Zastávky Nové Město a Moldava jsou již na hřebenu Krušných hor a proto je hojně využívají cyklisté a v zimě běžkaři. Pěkný celodenní výlet je například po Sklářské stezce.
UBYTOVÁNÍ NA STARÉM VECHTRU
Na průzkum všech zajímavostí v okolí Moldavské dráhy vám jeden den nestačí. Pokud jste členové Klubu českých turistů, máte možnost využít k ubytování základnu KČT na Starém vechtru u Mikulovského viaduktu, která má kapacitu pro 6 osob. Bližší informace vám poskytne paní Kramářová na čísle 725 488 489. Podmínky tohoto ubytování jsou sice skromné, ale to bohatě vyváží skutečnost, že jste přímo u trati a blízko hlavních turistických tras.
AKCE NA MOLDAVSKÉ DRÁZE
V průběhu roku se konají na Moldavské dráze T8 různé mimořádné akce, jako například 7. a 15. 9. se koná zvláštní jízda Most - Moldava v Krušných horách se symbolickým překlenutím chybějícího úseku trati do Rechenbegru. V květnu se konala ve zmíněných expozicích „Muzejní noc“, v prosinci se zase fanoušci dráhy scházejí na „Dubském nádražním adventu“. Pokud vás události kolem Moldavské dráhy zajímají více, pak navštivte webovou stránku www.moldavskadraha.cz (viz též odkaz níže).
Dostupnost po značených trasách:
Přes konečnou stanici Moldava v Krušných horách vede žlutá trasa z Horní Vsi k rozcestí Pod Vitiškou.
Přes stanici Moldava v Krušných horách vede cyklotrasa č. 3010 napojující se u Vitičky na krušnohorskou cyklomagistrálu č. 23.
Ze stanice Osek město vede žlutá spojka k rozcestí s modrou a červenou, po které lze dojít k hradu Rýzmburk nebo do Dlouhé Louky.
Ze zastávky Horní Háj vede zelená trasa na Stropník a do Dlouhé louky.
Přes stanici Hrob vede červená trasa z Duchcova na Bouřňák.
Přes stanici Mikulov v Krušných horách a Dubí vede Mikulovský okruh (místně značeno černě).
Přes zastávky Moldava v Krušných horách a Nové město vede Sklářská naučná stezka.
Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.
Související články:
DOVOLENÁ V ÚSTECKÉM KRAJI PŘÍJEMNĚ PŘEKVAPÍDOUPOVSKÁ DRÁHA (T6)
TURISTICKÉ LOKÁLKY ÚSTECKÉHO KRAJE
CESTOVÁNÍ PO KRAJI SE SÍŤOVKOU
VLČÍ KÁMEN V KRUŠNÝCH HORÁCH
KAMENICKÝ MOTORÁČEK (SKLÁŘSKÁ LOKÁLKA)
HRAD OSEK NEBOLI RÝZMBURK
TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII
VYHLÍDKA STROPNÍK
ÚVRAŤOVÉ NÁDRAŽÍ V DUBÍ
MIKULOVSKÁ ŠTOLA LEHNSCHAFTER
150. VÝROČÍ PROVOZU NA TRATI CHOMUTOV - VEJPRTY
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 09.10.2019
Na kola je to supr! Nechali jsme se vyvézt na kopeček a pak se krásně projeli přes Vitišku po magistrále a u Komárky zase sjeli dolů. Pro děcka je to fajn. Jířa od Teplic
Komentováno: 11.12.2023
Moldavská dráha je jediná turistická lokálka Ústeckého kraje, která je provozována i v zimě a slouží tak i běžkařům mířícím do Krušných hor. Přimlouval bych se za to, aby tak fungovala i Vejprtská dráha z Chomutova. J. Nováček - Chomutov