O ČEM PÍŠE:
KOZÍ DRÁHA
Historická turistická železnice spojující východní Krušnohoří s Českým Švýcarskem a Českým středohořím. |
Původně Duchcovsko - podmokelská dráha od r. 1871. |
Provoz zrušen 2007. |
Víkendový provoz obnoven 2022 pouze v úseku Děčín - Telnice. |
Nyní trať T11 - Podkrušnohorský motoráček. |
Výchozí stanice na turistické trasy v oblasti. |
Platí tarif DÚK. |
Přepravuje jízdní kola. |
KOZÍ DRÁHA
Historická turistická železnice spojující východní Krušnohoří s Českým Švýcarskem a Českým středohořím. • Původně Duchcovsko - podmokelská dráha od r. 1871. • Provoz zrušen 2007. • Víkendový provoz obnoven 2022 pouze v úseku Děčín - Telnice. • Nyní trať T11 - Podkrušnohorský motoráček. • Výchozí stanice na turistické trasy v oblasti. • Platí tarif DÚK. • Přepravuje jízdní kola.
AKTUALIZACE: 22.9.2024
Publikováno: 18.3.2022
Rubrika: Technická památka
Region: Děčínsko • Destinace: Krušné hory
PODKRUŠNOHORSKÝ MOTORÁCEK (KOZÍ DRÁHA)
Cestovní ruch na Děčínsku a Ústecku dostal novou posilu - turistickou lokálku T11
Dne 26. března 2022 se konala v Telnici slavnost u příležitosti obnovení provozu známé Kozí dráhy. Ústecký kraj tak rozšířil atraktivní nabídku svých turistických lokálek o linku T11, která dostala název Podkrušnohorský motoráček. Od 21. 9. 2024 je pravidelný provoz zajištěn o víkendech a svátcích v letní sezóně v prodlouženém úseku Děčín - Krupka. Podkrušnohorský motoráček nyní v Bohosudově zastavuje u lanovky na Komáří vížku, která vás vyveze až na Krušnohorskou magistrálu.
Foto: Václav Nič
Skvělé, Ústecký kraj opět úspěšně zabojoval o to, aby byla zachráněna další zajímavá trať - Kozí dráha. Je to již jedenáctá turistická lokálka na jeho území a dostala název Podkrušnohorský motoráček. Jeho potenciál pro rozvoj cestovního ruchu ve východní části Krušných hor je obrovský.
Turistická linka Ústeckého kraje T11, kterou provozuje společnost KŽC Doprava, s.r.o., nese jméno Podkrušnohorský motoráček.
PRAVIDELNÝ PROVOZ NA KOZÍ DRÁZE - PŘÍLEŽITOST PRO CESTOVNÍ RUCH
Na Kozí dráhu vyjely vlaky poprvé v roce 1871. Hlavním důvodem pro vybudování této trati byla přeprava uhlí. Osobní vlaky jezdily pravidelně až do prosince 2007. Znovu zprovozněný Podkrušnohorský motoráček (turistická linka T11) jezdil nejprve v úseku Děčín hlavní nádraží - Telnice a zpět. U příležitosti 43. ročníku pochodu Krupská smyčka dne 21. 9. 2024 byl víkendový provoz prodloužen po nově opraveném úseku z Děčína až do zastávky Krupka -město.
S KOZÍ DRÁHOU AŽ NA HŘEBEN KRUŠNÝCH HOR
Podkrušnohorský motoráček (linka T11) má strategický význam pro rozvoj cestovního ruchu ve východní části Krušných hor. Z jeho zastávek vedou turistické trasy k významným cílům, jako jsou například Děčínský Sněžník, Tiské stěny, hrad Blansko, Erbenova rozhledna, památná místa bitvy u Chlumce, přírodní koupaliště Oprám ve Varvažově, atd.
Důležité je, že od 21. 9. 2024 má Kozí dráha (Podkrušnohorský motoráček) zastávku pod lanovkou v Bohosudově, čímž se zvyšuje počet turisticky atraktivních míst podél trati (hrad Kyšperk a Krupka, Kotelní jezírko, poutní bazilika v Bohosudově...), ale hlavně tím bylo obnoveno velmi atraktivní spojení destinací České Švýcarsko a České středohoří s páteřní turistickou Krušnohorskou magistrálou (č. 23), která vede od Petrovic až k Františkovým Lázním po celém hřebeni Krušných hor. A to právě díky lanovce, která turisty (pěší i cyklisty) vyveze na Komáří vížku (808 m n. m.).
Také existuje vize, že podél trati povede „Kozí cyklotrasa“, která by umožnila cyklistům bezpečné spojení v oblasti mezi Krupkou a Děčínem, přičemž by bylo možné využít přepravy právě Podkrušnohorským motoráčkem. Ale to je zatím vize budoucnosti.
PRAVIDELNÝ PROVOZ
je zajišťován O VÍKENDECH od dubna do října takto:
Odjezdy z Děčína hl. n. do Krupky: 7.39, 10.39, 13.39, 16.39 hodin.
Odjezdy z Krupky do Děčína hl. n.: 9.20, 12.20, 15.20, 17.53 hodin.
Některé zastávky jsou na znamení, přeprava jízdních kol je povolena.
Ve vlaku platí běžné jízdné DÚK, tedy i síťová jízdenka Ústeckého kraje.
MIMOŘÁDNÉ JÍZDY PODKRUŠNOHORSKÉHO MOTORÁČKU
U příležitosti konání větších akcí pro veřejnost, jejichž smyslem je posílení zájmu turistické veřejnosti o východní část Krušných hor, je možné s dopravcem sjednat mimořádné posílené spoje Podkrušnohorského motoráčku (s ročním předstihem). V roce 2024 se tak stalo u příležitosti slavností kozí dráhy v Telnici nebo 160. výročí rozhledny na Děčínském Sněžníku.
ZASTÁVKY PODKRUŠNOHORSKÉHO MOTORÁČKU
Na trati Kozí dráhy můžete vystoupit na mnoha místech, odkud vedou značené turistické trasy a tyto využít k podnikání individuálních výletů: Děčín zastávka, Oldřichov, Bynov, Martiněves, Jílové, Modrá, Kamenec, Libouchec, Malé Chvojno, Telnice, Chlumec, Unčín, Bohosudov - lanovka, Krupka město.
PROPOJENÍ ČESKÉHO ŠVÝCARSKA A KRUŠNÝCH HOR
Prodloužením provozu Podkrušnohorského motoráčku až do Krupky došlo k vytvoření dopravního propojení významných turistických destinací Ústeckého kraje, zejména pak Děčína (brána do Českého Švýcarska) s Krupkou (kulturní hornická krajina Krušnohoří, která byla v roce 2019 zařazena na seznam památek UNESCO). Historickým vláčkem tak můžete z Děčína podniknout romantickou jízdu do Krupky, zde si prohlédnout hrad, hasičské muzeum nebo historické jádro města, navštívit turistické infocentrum a štolu Starý Martin, po naučných stezkách vyjít až na Komáří vížku a nakonec se svézt lanovkou do Bohosudova, odkud vás Podkrušnohorský motoráček doveze zpátky do Děčína. Je to skvělý celodenní výlet plný pestrých zážitků!
NÁVRAT KOZÍ DRÁHY NEBYL JEDNODUCHÝ,
ANEB JAK SE PODKRUŠNOHORSKÝ MOTORÁČEK NARODIL
Zájem dopravce KPT rail o provoz osobních vlaků na tzv. Kozí dráze, tedy trati spojující Děčín, Telnici, Krupku a Oldřichov u Duchcova, trvá od roku 2019. Provoz vlaků v letní sezóně 2020 nebyl manažerem infrastruktury (Správou železnic) schválen pro údajnou nesjízdnost trati. Společnost KPT rail se v boji nevzdala, proces přidělení kapacity dráhy postoupila k prošetření Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře a celou záležitostí se zabývá i Drážní úřad České republiky.
Na letní období roku 2021 společnost KPT rail objednala u manažera infrastruktury vlakové trasy pro letní víkendový provoz, nicméně i ty byly Správou železnic zamítnuty, proto se celou záležitostí zabývalo právní oddělení společnosti. Ze strany provozovatele dráhy jde o zanedbání povinnosti udržovat železniční dráhu v provozuschopném stavu. Na trati postupně probíhají rekonstrukční práce a v roce 2022 se podařilo obnovit víkendový provoz v úseku Děčín - Telnice.
U příležitosti obnovení provozu proběhl na nádraží v Telnici doprovodný program - bitva u Chlumce, mimořádná vlaková pošta, filmová projekce, divadlo, hry pro děti, občerstvení... Největší atrakcí ale samozřejmě byla samotná jízda Kozí dráhou v úseku Děčín - Telnice.
Související články:
BITVA U CHLUMCE 2024BITVA U CHLUMCE A PŘESTANOVA
JAVORSKÝ VRCH
CESTOVÁNÍ PO KRAJI SE SÍŤOVKOU
TISKÉ STĚNY
DRÁŽĎANSKÁ VYHLÍDKA
VZHŮRU NA STŘEDOVĚKÝ HRAD BLANSKO
TURISTICKÉ LOKÁLKY ÚSTECKÉHO KRAJE
PASTÝŘSKÁ STĚNA
ERBENOVA VYHLÍDKA
ROZHLEDNA DĚČÍNSKÝ SNĚŽNÍK
TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII
NAUČNÁ STEZKA ZAPOMENUTÉ POHRANIČÍ
KOZÍ DRÁHA - STARONOVÁ TURISTICKÁ LOKÁLKA
PAMÁTNÍK HOROLEZCŮ V OSTROVĚ
NOVÁ TURISTICKÁ TRASA SPOJILA JÍLOVÉ S DĚČÍNEM
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 18.03.2022
Tak konečně jedna opravdu dobrá zpráva! Přeji Kozině, any nám turistům dobře sloužila po dlouhý čas! Dálkoplaz Pepíno z Aussigu
Komentováno: 11.08.2023
Klub českých turistů z Děčína pořádá 9. 9. 2023 výlet Podkrušnohorským motoráčkem na 210. výročí bitvy u Chlumce. Očekává se velká mela :) MZ