O ČEM PÍŠE:
KAMENICKÝ MOTORÁČEK
Sklářská lokálka Šenovka |
Česká Kamenice - Kamenický Šenov |
Délka trati: 4,6 km |
Převýšení 118 m |
Vlak tažený Prasátkem |
Tarif DÚK |
Sezónní provoz |
Lokalita: Děčínsko |
Destinace: České středohoří |
KAMENICKÝ MOTORÁČEK
Sklářská lokálka Šenovka • Česká Kamenice - Kamenický Šenov • Délka trati: 4,6 km • Převýšení 118 m • Vlak tažený Prasátkem • Tarif DÚK • Sezónní provoz • Lokalita: Děčínsko • Destinace: České středohoří
AKTUALIZACE: 9.8.2024
Publikováno: 21.3.2020
Rubrika: Technická památka
Region: Děčínsko • Destinace: České středohoří
KAMENICKÝ MOTORÁČEK (SKLÁŘSKÁ LOKÁLKA)
Turistická Sklářská lokálka vás převeze z Ústeckého do Libereckého kraje.
Projížďku historickým vlakem lidé milují bez ohledu na věk, zejména vedou-li koleje pěknou krajinou a k zajímavým cílům. Jízda Kamenickým motoráčkem mezi Českou Kamenici a Kamenickým Šenovem k takovým zážitkům určitě patří. U příležitosti turistického festivalu TURFEST.CZ po trati Sklářské lokálky dokonce pojede speciální vlak tažený „prasátkem“. Nenechte si to ujít.
Foto: Martin Zíka
Dříve jezdil po trati Sklářské lokálky historický vůz Hurvínek. Ten se bohužel rozbil, takže za něj nastoupil do služby jeho mladší kolega. Zájem turistů o svezení je i přesto velký, ročně přes deset tisíc cestujících.
Kamenický motoráček je v systému Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) označen jako T1, což znamená „turistická trať číslo jedna“. Trati se přezdívá „Sklářská lokálka“ nebo též „Šenovka“. V době sezóny vyjíždí historický motorový vůz pravidelně ze stanice Česká Kamenice, kopíruje severovýchodní hranici Českého středohoří, statečně stoupá po úbočí Zámeckého vrchu a překonává přitom převýšení 118 m, aby po necelých pěti kilometrech zastavil před budovou bývalé železniční stanice v Kamenickém Šenově. Od dubna do konce října vyváží Kamenický motoráček turistickou veřejnost z Českého Švýcarska do Českého středohoří, z Ústeckého do Libereckého kraje... a zpět.
Na trať Kamenického motoráčku je nasazován motorový vůz řady 810 (M 152.0) v retro provedení, ve vybrané dny pak souprava historické motorové lokomotivy řady 700 (T 211.0) s vozem Bix (Balm).
DVĚ PAMÁTKOVÉ ZÓNY SPOJENÉ HISTORICKOU TRATÍ
Kamenický Šenov i Česká Kamenice mají statut městské památkové zóny. Pro obě městečka je Kamenický motoráček vítanou službou propojující cestovní ruch. Šenov je znám tradicí umělecké sklářské výroby, kterou propaguje zdejší Sklářské muzeum. Většina turistů míří k Panské skále (též Čertovy varhany). Chloubou České Kamenice je krásné historické centrum s četnými památkami. Velmi zajímavé je též okolí - hrad na Zámeckém vrchu s rozhlednou, vyhlídka Jehla či Bratrské oltáře. Díky turistickému vlaku lze všechny tyto zážitky spojit do pestrého celodenního zážitku.
NA VÝLET S KAMENICKÝM MOTORÁČKEM
Jeden z tipů na pěknou rodinnou výpravu je nechat se vyvézt Kamenickým motoráčkem do Kamenického Šenova, zde navštívit Sklářské muzeum, kam vede zelená turistická značka. Pak se po zelené trase vydat pěšky na Panskou skálu a zpět do Šenova se vrátit přes Zelený vrch neznačenou cestou po tělese bývalé železniční trati. Pak po zelené trase dojít k Zámeckému vrchu a vystoupit ke zřícenině hradu, v jehož hradbách stojí dřevěná rozhledna s báječnými výhledy. Po návratu do České Kamenice doporučujeme prohlídku historického centra (turistické informační centrum, vyhlídka z věže kostela, restaurace, kavárny).
HISTORIE „ŠENOVKY“
Provoz na trati z České Kamenice do Kamenického Šenova, které se později začalo říkat „Šenovka“, byl zahájen 10. února 1886. Zájem o ni měli zejména průmyslníci z Kamenického Šenova, kteří se podíleli i na jejím financování. Trať byla o 17 let později prodloužena až do České Lípy. Provoz na českolipském úseku byl zrušen v roce 1979 a nikdy již nebyl obnoven. Českokamenický úsek unikl podobnému osudu díky Klubu přátel lokálek, který zde zajišťoval muzejní provoz v období let 1997 až 2006. Od roku 2008 trať vlastní a provozuje společnost KŽC Doprava, s.r.o. navazující na tradici občanského sdružení Klub železničních cestovatelů. Jedná se tak o jednu z mála soukromých lokálek u nás. V současné době tato trať patří do systému turistických tratí podporovaných Ústeckým krajem. Podrobná historie trati je zachycena v knize 130 let sklářské lokálky Česká Kamenice - Kamenický Šenov.
TRAŤ ŠENOVKY SE PRŮBĚŽNĚ VYLEPŠUJE
V době mimo turistickou sezónu (od listopadu do března) se provoz na Sklářské lokálce zastavuje. Probíhá údržba vozového parku i opravy na trati, jejichž cílem je zajistit kvalitu a bezpečnost provozu. V roce 2019 například spodní úsek tratě dostal nové pražce, bylo provedeno doštěrkování kolejového lože, opraveno odvodnění a podbití. Opraveny byly některé přejezdy. Díky tomu bude možné zvýšit rychlost a zatížení trati, ačkoli právě pomalá jízda zážitek cestujících v tomto případě spíše umocňuje.
JAK JEZDÍ SKLÁŘSKÁ LOKÁLKA (KAMENICKÝ MOTORÁČEK) V ROCE 2024:
V dubnu a říjnu jezdí o víkendech a státních svátcích.
Od 30. května do 30. září jezdí denně.
VÍKENDY A SVÁTKY:
Z České Kamenice - 9.08, 10.08, 11.08, 13.08, 15.08, 17.08
Z Kamenického Šenova - 9.30, 10.30, 12.30, 14.30, 16.30, 18,30
VŠEDNÍ DNY: od 3. 6. do 30. 9.
Z České Kamenice - 9.08, 11.08, 13.08, 15.08
Z Kamenického Šenova - 10.30, 12.30, 14.30, 16.30
Přeprava jízdních kol a kočárků je možná do vyčerpání kapacity vlaku.
Na trati platí celodenní síťové jízdenky DÚK. Platit je možné i elektronickou peněženkou DÚK.
Dostupnost po značených trasách:
Souběžně s tratí Šenovky vede zelená turistická trasa z České Kamenice do Kamenického Šenova, která se pak stáčí do Prysku.
Pozn.: O značené trasy v Ústeckém kraji pečují dobrovolní značkaři Klubu českých turistů.
Související články:
DRÁHA NÁRODNÍHO PARKUTURISTIKA KOLEM ČESKÉ KAMENICE
KAMENICKÝ HRAD
SKALNÍ VYHLÍDKA JEHLA
TURISTICKÝ FESTIVAL TURFEST.CZ - 25. 5. 2024
POZVÁNKA NA HRANÁČ - STŘEDNÍ VRCH
TURISTICKÉ ZASTAVENÍ U JAKUBA STARŠÍHO
POUTNÍ KAPLE NAROZENÍ PANNY MARIE V ČESKÉ KAMENICI
KAMENNÁ PONORKA ZAKOTVILA U ČESKÉ KAMENICE
TURISTÉ MILUJÍ ŽELEZNIČNÍ NOSTALGII
MOLDAVSKÁ DRÁHA
ZUBRNICKÝ MOTORÁČEK (T3)
Komentáře k článku:
Máte-li k článku zajímavou doplňující informaci, připojte ji jako komentář:
Komentováno: 18.08.2021
Je zázrak, že se tuto, byť krátkou, ale krásnou trať podařilo zachovat. Ještě by to chtělo vyřešit, aby se mohla převážet i kola, protože cyklostezka z Kamenického Šenova do České Lípy, která je mimochodem vedena po již zrušené části této trati, je moc pěkná. Váňa (Liberec)
Komentováno: 28.04.2022
Vyřešeno, od roku 2022 Sklářská lokálka převáží i turisty s koly. Samozřejmě do vyčerpání kapacity.
Komentováno: 29.04.2022
Jojo, to je supr, ze Šenova totiž vede po bývalé trati pěkná cyklostezka do Lípy a je to príma svezení, takže teď bude jednodušší se vysápat na ten kopec. P. Kovařík - Č. Lípa